U bevindt zich hier: HomeBestemmingen van Safari Afrika Reisverhalen Malediven Marine wildlife Genieten op de Malediven
Reisverhalen: Genieten op de Malediven
24-11-2011
Net als veel andere mensen droomde ik vroeger ook wel eens over het leven op zo’n prachtig bounty eiland van de televisie reclames. Blauwe lucht, groene palmbomen, een wit strand en een azuurblauwe zee. Er zou vast wel ergens een plek op aarde zijn die er zo uitziet, maar de kans om daar ooit zelf te komen was natuurlijk heel klein. Tot ik voor het eerst naar de Malediven ging. Daar bleek het beeld van de bounty reclame gewoon te kloppen!
Sindsdien ben ik regelmatig teruggegaan naar deze bijzondere verzameling van kleine tropische eilandjes voor de kust van India. Hoe gek het ook klinkt, er zijn hele grote verschillen tussen de eilanden onderling. De sfeer is op ieder eiland weer anders en daarnaast maakt het ook nog eens een groot verschil of er wel of geen huisrif is waar je goed kunt snorkelen (en duiken) vanaf het strand. Maar een ding hebben ze gemeen; je kunt overal heerlijk relaxen want de eilanden zijn niet veel groter dan een paar voetbalvelden, dus in ongeveer een half uur heb je het hele eiland wel gezien. Wat dan nog resteert is heerlijk genieten van de zon en de zee. Met een boek in de schaduw van een palmboom, met een duikbril en snorkel boven het huisrif of wellicht met de ogen dicht in de spa tijdens een ontspannende massage.
Ruim voordat je bent geland op de luchthaven van Malé begint het genieten al, wanneer je vanuit het vliegtuig al die kleine eilandjes als aan een ketting geregen onder je ziet liggen in de Indische Oceaan. Vanaf Malé word je vervolgens per boot of per watervliegtuig naar het eilandresort gebracht. Vooral de vlucht per watervliegtuig is de moeite waard omdat je dan laag over de zee en de eilanden vliegt en met wat geluk al een walvishaai of mantarog kunt zien.
Aangekomen op het eiland schop je als eerste je schoenen uit, om ze pas weer aan te trekken op het moment dat je naar huis gaat. De Malediven staan bekend om de relaxte stijl en dit is helemaal waar. Tijdens het verblijf draag je vooral strandkleding en wellicht af en toe slippers als het strand of de houten terrassen te heet worden. Wanneer je ’s ochtends wakker wordt, schijnt het zonnetje meestal al uitbundig en lonkt de blauwe zee. Vanuit je kamer op het strand loop je in een paar passen het warme water in. Maar het kan nog mooier, want de Malediven zijn vooral bekend om de watervilla’s, die op palen zijn gebouwd boven het ondiepe water van de lagune. Vanuit deze watervilla’s heb je via een trapje vanaf je terras direct toegang tot het water en kun je vaak ook al snorkelen rondom het koraal onder je kamer. Er zijn zelfs watervilla’s met een glazen bodem in de woonkamer zodat je vanaf de bank naar de vissen beneden je kunt kijken.
Het is verbazingwekkend hoe snel de dagen voorbij gaan. Na het ontbijt even een uurtje snorkelen, dan wat lezen, lunchen, nog een keer snorkelen of misschien even zeilen of surfen en voor je het weet is de middag alweer voorbij. Dit gaat zeker op voor de dagen waarop je gaat duiken, want dan ben je zo een hele ochtend, middag of zelfs hele dag bezig. En het duiken is zeer de moeite waard in de Malediven! Het is zeker een van de belangrijkste redenen voor mijn bezoeken. Het zicht onder water is fenomenaal en dankzij de hoge watertemperaturen is het zelden koud waardoor een dunne wetsuit voldoende is.
Voor mij is een vakantie naar de Malediven een heerlijke manier om volkomen te ontspannen. Geen druk om van alles te gaan bekijken, maar gewoon doen waar je zin in hebt. En wanneer ik toch iets meer wil doen dan alleen luieren dan combineer ik het met een paar dagen in Dubai op de heen- of terugweg. Een strandvakantie op een van de eilanden van de Malediven is genieten, het perfecte bounty eiland van je dromen.