Reisverhalen: Zo vrij als een vogel in Namibië

10-11-2009

Als we vanuit het sobere luchthavengebouw richting het platform lopen, zie ik de Cessna staan die ons de wonderschone natuur van Namibië vanuit een andere dimensie zal tonen. Na een korte procedure start onze piloot de motor en rijden we richting startbaan. Na enkele seconden valt de aarde onder ons weg en zetten we koers richting de Sossusvlei. Het zal een van mijn mooiste vluchten ooit worden.

De duinen onder ons hebben een bijzondere okerkleur. De piloot vertelt me dat de duinen dankzij de zon telkens een ander kleurenschouwspel bieden. Als in de verte de kustlijn zichtbaar wordt, zet de piloot de daling in om slechts op tientallen meters hoogte over het strand te vliegen.

Kust
Na een scherpe bocht naar rechts, vliegen we evenwijdig aan de kust. Onder ons zien we zeeleeuwenkolonies, pelikanen, flamingo's en hier en daar een jakhals op zoek naar een middagmaal. Na enige tijd dalen we verder om de landing in te zetten op het strand. Wat een moment. De piloot toont zich een bijzonder gastheer en het duurt dan ook niet lang voordat we genieten van een complete lunchmaaltijd. Hier zitten we dan, genietend van gegrilde kippenpootjes, ver afgelegen van de bewoonde wereld. Het maagdelijke strand is slechts belopen door een enkeling voor ons. Om ons heen zien we overblijfselen liggen van walviskarkassen terwijl honderden krabben de branding trotseren om in zee te komen. 

Prachtige uitzichten
Even later zwaaien we onze picknickplaats vaarwel en zetten we koers richting het noorden. Het schouwspel van boven verveelt geen moment. Ik realiseer me dat de tijd letterlijk vliegt als we de landing inzetten nabij onze accommodatie voor de nacht. Het sobere en tegelijkertijd comfortabele bushcamp laat ons genieten van prachtige uitzichten op de zandvlakte. Als de avond valt, heeft de staff zijn voorbereidingen getroffen. Het kampvuur brandt, de douches - emmers met daaronder een sproeikop, gevuld met warm water - zijn klaar en het eten pruttelt. Als de temperatuur verder daalt, verwarmen we ons aan het kampvuur en kijken we ademloos naar de miljoenen sterren. Vol aandacht luisteren we naar de verhalen van onze piloot.

Woestijnvlakte 
Na een goede nachtrust worden we vroeg gewekt. Het is 6.00 uur en de zon laat zich alweer zien. De staff trakteert ons op heerlijke koffie en koekjes. Vandaag gaan we vanuit het bushcamp met een jeep de woestijnvlakte in. Onze gids leert ons aandacht te hebben voor de kleinere dieren die hier hun leefgebied hebben. De zandvlakte wordt afgewisseld met rotsformaties. De nacht brengen we dankzij het vliegtuig opnieuw door in een andere omgeving in een droge rivierbedding, op een plek waar we woestijnolifanten zullen zien. Op deze manier maken we ook nog kennis met de Himba, vliegen we langs rotsachtige bergen en landen we in rivierbeddingen als er wat te zien is. Na een laatste nacht langs de rivierbedding van de Kunene rivier, vliegen we terug naar ons startpunt. Deze fly in safari zal ik nooit meer vergeten.