U bevindt zich hier: HomeBestemmingen van Safari Afrika Reisverhalen Zambia Avontuur & Beleving Zambia, ongerepte safaribestemming
Reisverhalen: Zambia, ongerepte safaribestemming
29-08-2011
Eind oktober 2010 vliegen we via Nairobi naar Zambia. Tijdens eerdere reizen was me al opgevallen hoe ongerept dit land nog is, zeker in vergelijking met andere (meer bekende) safari landen in Afrika. Ik ben dan ook benieuwd om te zien of ik dit nog steeds zo ervaar…
De eerste week brengen we door in het South Luangwa National Park in het oosten van Zambia. Dit is het grootste en meest bekende nationale park van het land. We hebben ervoor gekozen om een aantal kleinschalige lodges en bushcamps met elkaar te combineren om zo een goed beeld te krijgen van de diversiteit van dit enorme park. We gaan hier tweemaal per dag op safari, een afwisseling van gamedrives in open 4WD voertuigen en wandelsafaris.
In de bushcamps ligt de nadruk sterk op wandelsafaris en we besluiten dan ook om op een ochtend van het ene naar het andere bushcamp te lopen, in plaats van per auto te gaan. Onze tassen worden wel per auto gebracht, zodat we alleen een rugzakje met camera, verrekijker en wat persoonlijke spullen hoeven te dragen. Tijdens ons verblijf in Tafika vliegen we bij zonsopkomst mee in de micro-light van eigenaar John Coppinger, zodat we vanuit de lucht de kronkelige loop van de Luangwa rivier kunnen volgen. Ook neemt hij ons mee om per mountain-bike op safari te gaan, waarbij we op slechts tientallen meters langs olifanten en buffels fietsen. Een van de hoogtepunten was het bezoek aan het dorp waar de gidsen van Tafika vandaan komen. Zij namen ons mee naar hun huisjes en hun familie en kinderen en op het grasveld voor het schooltje werden we door 100 kinderen zingend begroet. Een kippenvel moment!
Na de eerste week vliegen we terug naar Lusaka, waar we worden opgewacht door een chauffeur die ons per auto in 3 uur naar Kafue National Park rijdt. Hier verblijven we de tweede week in twee verschillende lodges. De Busanga Plains in het noorden van Kafue National Park staan tijdens de regentijd onder water en alleen tussen juni en oktober is dit gebied toegankelijk voor bezoekers. We hebben het geluk dat we hier ondermeer cheetahs, serval, roan-antilopen, lechwe, puku, en de zeldzame sabel-antilopen zien, naast veel leeuwen en andere dieren. Ook voor vogelliefhebbers zijn de Busanga Plains trouwens een must.
Vanuit Kafue National Park reizen we via Lusaka naar het Lower Zambezi National Park. Dit is mijn favoriete park in Zambia, misschien wel in heel Afrika! Het park ligt ingeklemd tussen de heuvels en de machtige Zambezi rivier, die op sommige plaatsen bijna een km breed is. De kleinschalige tented camps en lodges liggen direct aan de rivier en bieden een breed scala aan activiteiten: gamedrives in open 4WD voertuigen, wandelsafari’s, bootsafari’s en kanosafari’s. Nergens anders kun je op zoveel manieren op safari gaan. Tijdens een avond gamedrive vanuit Old Mondoro bushcamp zien we maar liefst zes verschillende luipaarden! We genieten hier ook van de rust tijdens de kanosafari’s en van de ondergaande zon tijdens de bootsafari’s.
Na drie weken safari kom ik tot de conclusie dat Zambia nog net zo ongerept is als 10 jaar geleden. Er zijn hier en daar een paar kleinschalige lodges en tented camps bij gekomen, maar je komt nog steeds maar zelden andere mensen tegen, waardoor je soms het gevoel hebt dat je de enige bezoeker bent. De gidsen zijn bijzonder goed en door de diverse activiteiten die je kunt ondernemen is de safari ook nog eens heel gevarieerd. Liefhebbers van de ongerepte Afrikaanse wildernis mogen dit land zeker niet missen.