Reisverhalen: De uitbundige klanken van Mozambique

08-04-2011

Na vele schitterende safarireizen door Afrika, waren mijn man en ik toe aan een nieuwe reiservaring. Dat vonden we in Mozambique, waar we dansten op de typische Marrabenta muziek en eens een heel andere dierenwereld ontdekten: de kleurrijke onderwaterwereld.

Natuurlijk: olifanten, leeuwen en luipaarden in het wild zien blijft fascinerend. Gelukkig hoeven we dat in Mozambique ook niet te missen. Halverwege onze reis blijven we een paar dagen in het Gorongosa National Park, waar we grote aantallen wild zien. Bij een meertje zien we een groep leeuwen rusten, terwijl aan de overkant zebra's zenuwachtig heen en weer bewegen. De volgende morgen spotten we een kudde olifanten met twee kleintjes. Het is hartverwarmend om te zien hoe zij achter hun moeders aan drentelen. Dit zal nooit vervelen.

Intrigerende bewoners
Maar Mozambique heeft meer te bieden dan natuurparken en een rijk dierenleven. Als een van de weinige Afrikaanse landen vindt u hier mooie, koloniale steden. Zodra we de eerste dag van onze reis de hoofdstad Maputo met onze privéchauffeur inrijden, zien we prachtige gebouwen die herinneren aan vervlogen tijden. Ondanks de armoe zien we uitbundige en vrolijke kinderen op straat spelen. In de schaduw van groene bomen zitten oude mannen bij elkaar en discussiëren over alles waar men ook maar een bescheiden mening over heeft. Jaren geleden werden deze straten geteisterd door een heftige burgeroorlog, maar de stad is opgebloeid. Aan het eind van de middag genieten we in een klein, traditioneel koffiebarretje van een heerlijke espresso. We nemen plaats op de stoep voor het barretje, naast een ventilator. Vanaf hier hebben we mooi zicht over de straat, waar we gefascineerd zijn door de alledaagse chaos. Over de straat rijden oude auto's vol deuken, terwijl bananenverkopers hun karren voortduwen en vrouwen in kleurrijke kleding hele manden op hun hoofd dragen, soms zelfs nog met een kind in een draagzak op de rug. We staan versteld van al deze ongelooflijke indrukken en zouden er geen probleem mee hebben nog uren op onze plek te blijven zitten. Onze gids vertelt boeiend over het dagelijks leven en de geschiedenis van de stad, waardoor we alleen maar meer bewondering krijgen voor de mensen die we zien passeren.

Dansen op de Marrabenta
's Avonds wijst onze gids ons de weg naar een fijn, klein restaurantje waar later de tafels aan de kant geschoven worden om dansend de nacht in te gaan. Jong en oud schudt hier de heupen los op de traditionele Marrabenta muziek. De muziek is in de jaren '30 ontstaan in Maputo en heeft invloeden van Portugese volksmuziek. Vol bewondering zien we hoe de lokale bevolking vol passie danst op de opzwepende klanken. Onze gids probeert ons over te halen ook een poging te doen, maar vergeleken met de uitbundige dansers voelen wij ons zo beweeglijk als een houten plank. Toch merken we dat onze voorzichtige bewegingen gewaardeerd worden, en zo worden we steeds iets soepeler. Ik ben er zo geconcentreerd mee bezig dat ik 's avonds als ik in bed lig, nog steeds de klanken van de Marrabenta hoor.

Duiken in het paradijs
Waar Mozambique het meest bekend om staat zijn de prachtige, paradijselijke stranden en eilandjes. Na ons verblijf in het Gorongosa National Park reizen we door naar de Bazaruto Archipel. Ik kan niet wachten om een duik te nemen in de helderblauwe zee, waar zich onder water nog een heel fascinerende wereld afspeelt. Dat ik mij hier de laatste dagen wel ga vermaken, wordt me snel duidelijk als ik de eerste ochtend het strand oploop. Het zand heeft een aangename temperatuur en voelt heerlijk zacht onder mijn voeten. Vanuit onze bungalow aan het strand hebben we prachtig zicht op de blauwe oceaan en het rustige strand. Nadat we al diverse keren het grote Afrikaanse wildlife hebben gezien, wordt het nu tijd het leven onder water te ontdekken. Onze dagen op Bazaruto brengen we voornamelijk onder water door. Tijdens het duiken zien we de meest kleurrijke dieren en prachtig koraal. Dankzij onze gidsen zien we een eindje verderop zelfs zeeschildpadden zwemmen! Oog in oog staan met een olifant is indrukwekkend, maar dit ook! We hebben het gevoel op de een of andere manier in de tekenfilm ‘Finding Nemo' terecht te zijn gekomen, ook al speelt dit verhaal zich op een heel andere plek in de wereld af. Terwijl we op de boot zitten die ons terugbrengt naar het eiland, zien we dolfijnen zwemmen. Mijn man en ik kijken elkaar aan: wij hebben het paradijs gevonden, dat weten we zeker. Mozambique heeft onze harten gestolen!